Nieuwsmenu

 

 

 

 

Jaarverslag 2016

 

Aanvragen nieuwsbrief via

wijkraad@linquenda.nl

 

Storingen melden openbare buitenruimte

Jeugdoverlast melden: straatcoaches@haarlemmermeer.nl

 

 

Klimaatdoelen China, niet echt als redder van het Parijs akkoord!

LinquendaHelft van alle kolencentrales ter wereld staat nu in China

Zie RTL nieuws dec 2018

China werpt zichzelf op als redder van het klimaat, maar toch wordt er gemiddeld elke week een nieuwe kolencentrale gebouwd. De helft van alle kolencentrales in de wereld staan nu in China en dat moet anders.

14 december 2018 21:49

 

   

Lelystad moet door

LinquendaWellicht is het u de afgelopen dagen al opgevallen, GroenLinks heeft een nieuw verkiezingsthema geïntroduceerd: Lelystad Airport mag niet open. Dat is niet alleen een slecht idee, het is ook nog eens een onnodig schadelijke en onzinnige actie. Hieronder zetten we de feiten voor u op een rijtje.

Velen van ons zijn inderdaad voor meer treinen en tegen vluchten over korte afstanden, daar is niets mis mee. Maar dit heeft helemaal niets te maken met de discussie over Lelystad Airport. Al sinds de Luchtvaartnota in 2009 hebben kabinet en Kamer besloten tot en met 2020 maximaal 510.000 vliegtuigbewegingen   op Schiphol te accommoderen. Daarnaast accommoderen luchthavens van nationale betekenis (in eerste instantie Eindhoven en Lelystad) 70.000 vliegtuigbewegingen . Op dit moment zijn er 540.000 bewegingen op Schiphol en Eindhoven. Dus als Lelystad niet opengaat, betekent dit niet dat er minder gevlogen wordt, maar dat vliegtuigen vanaf een andere locatie vliegen.

In Flevoland is bovendien 69% vóór en slechts 15% tegen de ontwikkeling van Lelystad Airport. In Gelderland en Overijssel is slechts 20% en 24% tegen. Er is dus wel degelijk draagvlak voor de ontwikkeling van Lelystad Airport. En dan is het nog niet eens aan bijvoorbeeld Noord-Holland gevraagd. We weten dat iedere vliegbeweging die van Schiphol naar Lelystad ‘verplaatst’ 10 keer minder  hinder oplevert. Kortom, er zijn helemaal geen (klimaat)argumenten om deze actie te voeren.

De afgelopen 20 jaar hebben alle kabinetten, bestaande uit inmiddels véle partijen, zich gecommitteerd aan Lelystad Airport als tweede luchthaven van Nederland. Als dat ineens verandert terwijl de baan en de terminal al klaar zijn, is dat volstrekt onbetrouwbaar bestuur. Er zijn al vele miljoenen euro’s belastinggeld uitgegeven aan de luchthaven en aan de infrastructuur eromheen.

Wist u bovendien:

Dat het vliegveld al open is? Dat kan niemand meer tegenhouden.

Dat het kabinet en niet de Eerste of Tweede Kamer het laatste besluit neemt? Waarom zou GroenLinks dit Luchthavenbesluit dan in de Eerste Kamer tegenhouden?

 

Kortom, een onzinnige actie. Maar dat moet iedereen wel doorhebben. Onder het motto: de opening van Lelystad Airport, die gaat door vragen we u dit bericht door te sturen naar de politieke partij van uw keuze en zoveel mogelijk te delen op sociale media.