Voor vermindering van uitstoot CO2 zijn velen van ons het eens om meer treinen en minder vluchten in te zetten over korte afstanden, daar is niets mis mee. Maar dit heeft helemaal niets te maken met de discussie over Lelystad Airport. Al sinds deLuchtvaartnota in 2009 hebben kabinet en Kamer besloten tot en met 2020 maximaal 510.000 vliegtuigbewegingen op Schiphol te accommoderen.

Daarnaast accommoderen luchthavens van nationale betekenis (in eerste instantie Eindhoven en Lelystad) 70.000 vliegtuigbewegingen . Op dit moment zijn er 540.000 bewegingen op Schiphol en Eindhoven. Dus als Lelystad niet opengaat, betekent dit niet dat er minder gevlogen wordt, maar dat vliegtuigen vanaf een andere locatie vliegen.

In Flevoland is bovendien 69% vóór en slechts 15% tegen de ontwikkeling van Lelystad Airport. In Gelderland en Overijssel is slechts 20% en 24% tegen. Er is dus wel degelijk draagvlak voor de ontwikkeling van Lelystad Airport. En dan is het nog niet eens aan bijvoorbeeld Noord-Holland gevraagd. We weten dat iedere vliegbeweging die van Schiphol naar Lelystad ‘verplaatst’ 10 keer minder hinder oplevert. Kortom, er zijn helemaal geen (klimaat)argumenten om deze actie te voeren.

De afgelopen 20 jaar hebben alle kabinetten, bestaande uit inmiddels véle partijen, zich gecommitteerd aan Lelystad Airport als tweede luchthaven van Nederland. Als dat ineens verandert terwijl de baan en de terminal al klaar zijn, is dat volstrekt onbetrouwbaar bestuur. Er zijn al vele miljoenen euro’s belastinggeld uitgegeven aan de luchthaven en aan de infrastructuur eromheen.

Een onzinnige actie. Maar dat moet iedereen wel doorhebben. Onder het motto: de opening van Lelystad Airport, die gaat door, vragen we u dit bericht door te sturen naar de politieke partij van uw keuze en zoveel mogelijk te delen op sociale media.